BANK OF LOS SANTOS -
MONETÁRIS POLITIKA, FISKÁLIS POLITIKA
Monetáris politika
Monetáris politika alatt a gazdaság pénzmennyiségen keresztüli pénz- és tőkepiaci szabályozását értjük.
A monetáris politika fő célja az ársabilitás elérése, gazdasági növekedés és stabilitás fenntartása. A monetáris politika legfőbb intézményei a központi bankok. Fő eszköze a kamatpolitika.
A monetáris politika fogalma
A monetáris politika a pénzkínálaton és kamatszabályozáson keresztül befolyásolja a gazdasági szereplők magatartását a gazdaságpolitikai célok elérésnek érdekében. Gazdaságpolitika alatt egy államnak azon elhatározásait, döntéseit és cselekedeteit értjük, amelyekkel társadalmi és politikai céljaik elérése érdekében a gazdasági folyamatokat befolyásolják.
A gazdaságpolitika eszközei
A gazdaságpolitika megvalósulhat direkt eszközök által, melyek közvetlenül befolyásolják a gazdaság szereplőit, ilyenek például a tilalmak és előírások; illetve létrejöhet indirekt eszközök által, melyek a gazdasági környezeten keresztül hivatottak befolyást kifejteni, ilyen például a magas adó, mely plusz költséges ró a nem kívánatos tevekénységekre.
A gazdaságpolitikának több részterülete van – többek között ilyen az agrárpolitika, adópolitika, külgazdasági politika, foglalkoztatási politika, fiskális (költségvetési) politika és a monetáris politika is.
A monetáris politika intézményrendszere
Legfőbb szereplője a jegybank, amely monetáris hatóságként működik. Az Európai Unióban az Európai Központi Bank, az Amerikai Egyesült Államokban a Szövetségi Tartalék Rendszere, a Federal Reserve System tölti be ezt a szerepet. Emellett az intézményrendszer egyéb részesei a monetáris intézmények, például a bankok – akik a monetáris politika közvetítésével járulnak hozzá a folyamatokhoz –, illetve a nem monetáris intézmények, akik más pénzügyi tevékenységet folytató intézmények.
A monetáris politika célja
A mai monetáris politika fő célja az árstabilitás
biztosítása, melyről akkor beszélhetünk, ha az infláció, az átlagos árszínvonal emelkedés stabilan, alacsony szinten marad és a horgonyzott várakozások is fennállnak. Utóbbi azt jelenti, hogy a gazdaság szereplői középtávon az inflációs céllal megegyező inflációra számítanak, még akkor is, ha az aktuális adatok mást mutatnak. A fejlett európai országokban ez a célszám a 2%. A monetáris hatóságok tevékenységét szabályozó törvények konkrétan ki is mondják ezt, de egyéb szabályozások, mint a Maastrichti konvergencia kritériumok és a Stabilitási és Növekedési Paktum (SNP) célváltozói is ezt hangsúlyozzák.
Az infláció az árszínvonal általános és tartós emelkedését jelenti. A mutatószám jól szemlélteti a gazdasági és társadalmi jólétet, hisz egy stabil, alacsony infláció mellett a jövedelmek meg tudják őrizni reál értéküket, tehát hasonló mennyiségű javat lehet általuk vásárolni. Az infláció ellentétje a defláció, amikor is az árszínvonal általános és tartós csökkenéséről beszélünk.
Az árstabilitás miért nem 0 százalékos inflációt jelent?
Az alacsony növekedésű infláció mellett több érv is szól. Egyrészt beszélthetünk az általános minőségjavulásról, mely változatlan árak mellett azt eredményezné, hogy jobb termékek kerülnek kevesebbe kevésbé minőségi termékekkel szemben.
Másrészt, a defláció, a csökkenő árszínvonal számos úton lassítaná, károsítaná a gazdaságot. Csökkenő árszínvonal változás esetén a fogyasztók arra lennének sarkalva, hogy kivárják a jövőbeni olcsóbb árakat és így csökkentsék a fogyasztásukat. A kereslet csökkenése pedig könnyen továbbgyűrűzne a kínálat csökkenéséhez, melyre a vállalatok a foglalkoztatottság csökkentésével reagálnának. Így végső soron a defláció a gazdaság recessziójához és a monetáris politika tehetetlenségéhez vezetne.
A defláció káros következménye lenne az adósságdefláció is, mely azt jelenti, hogy az árszínvonal általános csökkenésekor, a hitelek fedezeteként szolgálaló ingatlanok ára is csökken, így azok egy bizonyos pont után nem tudnák fedezni a fennmaradó hitelösszeget, a bankok emiatt a hitelkondíciók újratárgyalására lennének késztetve. A defláció elkerülése érdekében tehát fontos, hogy egy alacsony árszínvonal növekedés legyen célul kitűzve.
Az inflációs célkövető rendszer
Az inflációs célkövető rendszer egy széles körben alkalmazott stratégia a monetáris politikai törekvések elérése érdekében. Elemei:
- Számszerű, középtávú, nyilvánosan bejelentett inflációs cél.
- Az árstabilitás, mint a monetáris politika elsődleges célja iránti elköteleződés.
- Széles és részletes információs bázison alapuló döntéshozás.
- Nagyfokú transzparencia és hitelesség a nyilvánosság felé történő kommunikáció során.
- A jegybank nagyfokú elszámoltathatósága.
Az alapkamat szerepe
Az árstabilitás fenntartásához és az inflációs cél eléréséhez a legfontosabb eszköz a jegybanki alapkamat. Ez az a referencia kamatláb, amelyet a Jegybank fizet a kereskedelmi bankoknak a nála elhelyezett kéthetes lejárati kötvények után. Transzmissziós mechanizmusnak nevezzük azt, ahogy az alapkamat megváltoztatása kifejti hatását a gazdaság működésére.
A monetáris politika eszköztára
A monetáris politika eszközrendszere által éri el céljait. Direkt és indirekt eszközökről beszélhetünk annak függvényében, hogy mennyire építenek a bankközi piacok működésére.
- Közvetlen, direkt eszközökhöz tartoznak az adminisztratív korlátok. Például a kamatok mértékére vonatkozó előírások. A jegybank előírhatja a bankok számára, hogy mekkora maximális/minimális kamattal hitelezhetnek, fogadhatnak betétet.
- Közvetett, indirekt eszközök során a bankok pénzteremtési lehetőségei által érvényesül a monetáris politika. Eszköz például a kötelező tartalékráta előírása, a nyílt piaci műveletek – ahol a jegybank a pénzpiacon piaci szereplőként avatkozik be –, a rediszkontálás és az árfolyam politika.
Fiskális politika
A fiskális politika (költségvetési politika) alatt az állam által irányított szociális transzfereket, közkiadásokat, és a tevékenység finanszírozását jelentő adó- és adósságpolitikai tevékenységet értjük.
A fiskális politika célja lehet a szegénység csökkentése, a fenntartható növekedés kereteinek megteremtése, a gazdaság stabilizálása az adók és állami beruházások növelésével és csökkentésével, vagy egyéb makroökonómiai célok elérése. Recesszió időszakában az állam az adók csökkentésével és kormányzati beruházások növelésével pörgeti a gazdaságot. Fellendülés esetében pedig az adók növelésével és állami beruházások csökkentésével lassítja a gazdaságot.
Fiskális politika jelentése
A fiskális politika gazdaság stabilizáló alapelvei nagyrészt John Maynard Keynes gondolatain alapulnak, aki azt állította, hogy az állam feladata, hogy kisimítsa a gazdasági ciklusok ingadozásait és szabályozza a gazdaságot adókon és kormányzati vásárlásokon keresztül.
A fiskális politika, vagy más néven költségvetési politika a gazdaság irányításának egy eszköze, melyet az állam gyakorol az adóztatáson és kormányzati kiadások kezelésén keresztül. Legfontosabb eleme a költségvetés, azon belül is a központi költségvetés megalkotása, azaz állami bevételek és kiadások tervezése. A fiskális politika azon intézkedéseket tartalmazza, amelyeket az állam a költségvetési bevételein és kiadásain keresztül képes megvalósítani.
A fiskális politika mellett a monetáris politika szintén egy gazdaságpolitikai eszköz, melyen keresztül viszont nem az állam, hanem a jegybank befolyásolja a gazdaságot a kamatláb meghatározásával és pénzkibocsátással.
Fiskális politika célja és eszközei
A fiskális politika
célja a gazdaság stabilizálása, a gazdaság ciklikusságából fakadó ingadozások bizonyos keretek közé szorítása. Így például hatással van a munkanélküliségi rátára, a gazdaságban jelenlévő aggregált keresletre, az inflációra és a gazdasági növekedésre. Az állami beavatkozásra azért van szükség, hogy a magánszektor keresleti és kínálati ingadozását kisimítsák, a gazdasági környezetet kiszámíthatóbbá tegyék.
A gazdaságpolitikát szabályozó eszközöket elsősorban aszerint csoportosíthatjuk, hogy előre meghatározott módon, beavatkozás nélkül is működnek-e, vagy szükség van az állami beavatkozásra. Léteznek automatikus (beavatkozás nélkül is működő) szabályozó eszközök, mint a progresszív adózás és a munkanélküli segélyek. A másik kategória a diszkrecionális eszközök (amelyeknek feltétele az állami beavatkozás), például közmunka programok, illetve az adókulcsok változtatása.
Az állam az alábbi esetekben avatkozik be és alábbi módon befolyásolja a gazdaságot:
Recesszióban csökkenti az adókat és növeli a kormányzati beruházásokat.
Ezzel élénkíti a gazdaságot – expanzív gazdaságpolitikát végez. Ezen intézkedések hátterében az áll, hogyha alacsonyabbak az adók, akkor több pénz marad a vásárlók zsebében. Többet tudnak megtakarítani, amit később fogyasztásra, beruházásra tudnak költeni.
A kormányzat másik eszköze a gazdaság fellendítésére, hogy ő maga is vásárlásokba, beruházásokba kezd. Így még inkább nő a gazdaságban lévő pénzmennyiség és a kereslet, valamint a befektetésekkel új munkahelyeket teremtenek.
Nyilván ez a folyamat sem mehet a végtelenségig, az expanzív intézkedések után megszorító intézkedésekre van szükség. Ráadásul az expanzív beavatkozások költségesek, így általában központi költségvetési deficithez vezetnek. Ez azonban nem az egyetlen hátrány. Sokak szerint a kormányzati beruházások egész egyszerűen kiszorítják a magán beruházásokat. Másrészt az expanzív politikával csökkentett adókat és megnövekedett kormányzati kiadásokat később nehéz lehet normalizálni, illetve számolni kell a már említett magasabb inflációval is.
Fellendülés esetén növeli az adókat és csökkenti a kormányzati beruházásokat.
Ezzel visszafogja a gazdasági növekedést – megszorító fikális politikát hajt végre. Gazdasági fellendülés esetén a gazdasági szereplők túlköltekeznek. Növekszik az infláció, az árak növekednek, ezért szükség van restriktív gazdaságpolitikai eszközök bevetésére. Ha növekednek az adók és csökkennek a kormányzati kiadások, akkor lényegében az állam pénzt von el a gazdaságból, a gazdasági szereplőktől, ezáltal csökkentve költekezési kedvet és lassítva a gazdasági termelékenységet. Mivel az állam a kevesebb állami beruházás és több adó miatt megnöveli a bevételeit, központi költségvetési többlettel zárulnak.
Bank of Los Santos
Smiljan Bubnov - Executive Director / Managing Director / Head of Equities
Los Santos
2023. 03. 09.
Bank of Los Santos