THE CONSTITUTION OF THE STATE OF SAN ANDREAS

Állapot
A témát lezárták. A bejegyzéshez nem tudsz hozzászólni.

Renato

Klaviatúra gyilkos
2019. 02. 15.
748
3 873
20
V4 karakter
jose espiga
LV karakter
alfredo venegas
SA_badge.png

THE
CONSTITUTION OF THE STATE OF SAN ANDREAS

TARTALOMJEGYZÉK


1. szakasz—Elidegeníthetetlen jogok
2. szakasz—A kormány célja; hűség az Egyesült Államok felé
3. szakasz—Esküdtszéki tárgyalás
4. szakasz—Lelkiismereti szabadság
5. szakasz—Kegyetlen és szokatlan büntetések
6. szakasz—Óvadék
7. szakasz—Vádlott jogai egy büntetőeljárásban
8. szakasz—Szólás- és sajtószabadság
9. szakasz—Gyülekezési és petíciós jog
10. szakasz—Arányos képviselet a népesség szerint
11. szakasz—Vagyon az adósság mentesítésére
12. szakasz—Ex post facto törvény
13. szakasz—A rabszolgaság és a kényszermunka tilalma
14. szakasz—Indokolatlan átkutatás és lefoglalás
15. szakasz—Hazaárulás
16. szakasz—Az emberek által fenntartott jogok
17. szakasz—A házasság elismerése
18. szakasz—Jogegyenlőség
1. szakasz—Választójog
2. szakasz—Szavazók joga
3. szakasz—Elektorok előjoga általános választási napokon
4. szakasz—Szavazócédulával való szavazás
5. szakasz—Választási folyamatok
1. szakasz—Hatalmi ágak szétválasztása
1. szakasz—Törvényhozó hatalom meghatározása
2. szakasz—Hivatali terminus törvényhozó tisztviselőknél
3. szakasz—Törvényhozó tisztviselők alkalmassága
4. szakasz—Kongresszusi ülések meghatározása
5. szakasz—Javaslatok és kérvények megszavazásának az eljárása
6. szakasz—Alkormányzó jogköre
7. szakasz—Elnöklő tisztviselő jogköre
8. szakasz—Törvényhozói testület ülési szavazás rendszere
9. szakasz—A két törvényhozói testület működése
10. szakasz—Megüresedett pozíciók
1. szakasz—Végrehajtó hatalom meghatározása
2. szakasz—Kormányzó jogköre és kötelezettségei
3. szakasz—Kormányzó vétójoga
4. szakasz—Kegyelemjog
1. szakasz—Bírói hatalom meghatározása
2. szakasz—Legfelsőbb bíróság hatásköre
3. szakasz—Bírák kötelezettségei
4. szakasz—Bírói végzések
5. szakasz—Bírósági eljáráshoz való jog
6. szakasz—Állami bíróságok hatáskörei
7. szakasz—Főbíró jogköre
8. szakasz—Bírósági rendeletek
1. szakasz—Törvényhozók közjogi felelősségre való vonása
2. szakasz—Végrehajtó tisztviselők közjogi felelősségre való vonása
3. szakasz—Bírák közjogi felelősségre való vonása
1. szakasz—Állami szervezetek meghatározása
2. szakasz—Állami szervezetek közötti viszonyok
1. szakasz—San Andreas állam határa
1. szakasz—Őszinteségi eskü
2. szakasz—Hivatali eskü
 

Renato

Klaviatúra gyilkos
2019. 02. 15.
748
3 873
20
V4 karakter
jose espiga
LV karakter
alfredo venegas

PREAMBULUM


Mi, San Andreas hűséges állampolgárai és utódaink, hogy biztosítsuk az alapját egy teljesen tökéletes és egységes államnak, elkötelezzük magunkat ennek az alkotmánynak, mint egy reménysugár a szabadságnak, biztonságnak és a jövőbeli sikerek elérése érdekében.

Az alkotmány és a jognyilatkozat a legkiemelkedőbb kormányzói dokumentumok San Andreas államában. Minden olyan elfogadott dokumentum, rendelet és norma bármilyen várossal, megyével, törvényhozó testülettel, bírósággal vagy kormányzati szervezettel szemben azonnal hatályos és betartandó, illetve nem mutatnak tanúsítványt azok fölékerekedésére. Senki sem áll a törvények felett, függetlenül társadalmi státusztól: aki törvényt sért a meghatározott alkotmányban vagy jognyilatkozatban, azzal szemben megfelelő eljárás indítványozandó.
 

Renato

Klaviatúra gyilkos
2019. 02. 15.
748
3 873
20
V4 karakter
jose espiga
LV karakter
alfredo venegas

I. CIKK: JOGNYILATKOZAT


1. SZAKASZ — Elidegeníthetetlen jogok. Minden ember természeténél fogva szabad és egyenlő, és bizonyos elidegeníthetetlen jogokkal rendelkeznek, köztük az élet élvezetével és a szabadság védelmezésével; magántulajdon szerzéssel, annak birtoklásával és védelmezésével, valamint a biztonság és a boldogság keresésével és elérésével.

2. SZAKASZ — A kormány célja; hűség az Egyesült Államok felé. Minden politikai hatalom az emberekre ruházódik. A kormány elkötelezett az emberek védelme és biztonsága iránt. San Andreas állam az Amerikai Egyesült Államok elválaszthatatlan része, és az Amerikai Egyesült Államok alkotmánya a nemzet legfelsőbb törvénye.

3. SZAKASZ — Esküdtszéki tárgyalás. Az esküdtszéki tárgyaláshoz való jogot minden személy számára biztosítani kell, és örökké sérthetetlennek kell ennek maradnia; az esküdtszéki tárgyaláshoz való jogról bármilyen polgári peres ügy során le lehet mondani, a törvény által előírt módon; polgári peres ügyekben, ha az esküdtek háromnegyede egyetért az ítélettel, úgy az ugyanolyan érvényes és hatályú, mint az egész esküdtszék által meghozott ítélet.

4. SZAKASZ — Lelkiismereti szabadság. A vallás szabad gyakorlása és élvezete megkülönböztetés nélkül abszolút. Ez a szabadság nem ad jogot olyan cselekményre, amely összeférhetetlen az állam békéjével és biztonságával. A törvényhozói hatalom nem alkothat törvényt a vallásgyakorlás korlátozására vonatkozóan.

5. SZAKASZ — Kegyetlen és szokatlan büntetések. Nem lehet túl magas óvadékot megállapítani, túl magas pénzbírságot kiszabni vagy kegyetlen és szokatlan büntetéseket alkalmazni.

6. SZAKASZ — Óvadék. Minden személy megfelelő kezesség mellett óvadékolható, ez alól kivételt képeznek azon személyek, akik ellen súlyos bűncselekmények, más személy ellen elkövetett erőszakos, szexuális cselekmények vagy a haza ellen elkövetett bűncselekmények miatt emeltek vádat.

7. SZAKASZ — Vádlott jogai egy büntetőeljárásban.
(a) Senkit sem lehet bíróság elé állítani súlyos vagy más aljas bűncselekmény tárgya miatt (kivéve közjogi felelősségre vonás ügyében), kivéve vádesküdtszék jelenlétében vagy vádirat alapján történő vádemelés esetén, vagy ha az ügyészség által benyújtott információk alapján történik a vádemelés; és bármely tárgyaláson és bíróságon a vádlottnak joga van a megjelenéshez a védőügyvédével, mint a polgári peres ügyekben. Senkit sem lehet ugyanazzal a váddal másodszor bíróság elé állítani; és semmilyen büntetőjogi ügyben nem kényszeríthető arra, hogy saját maga ellen tanúskodjék.
(b) Senkit sem lehet az élettől, a szabadságától vagy vagyonától megfosztani törvényes eljárás nélkül.
(c) Nem vehető közhasználatra magántulajdon anélkül, hogy a kártérítést előzetesen kifizették vagy biztosították volna; kivételt képeznek a következő meghatározott esetek: háború, civil zavargás, tűzvész vagy más egyéb kimagasló közveszély. A nevezett kivételes esetekben a kártérítést utólagosan kell megfizetni.

8. SZAKASZ — Szólás- és sajtószabadság. Mindenki szabadon beszélhet, írhat, és közzétehet véleményt nyilvánosan. Egyetlen egy törvény sem korlátozhatja a szólás- és sajtószabadságot. Minden rágalmazásért indított büntetőeljárásban vagy polgári perben az igazságot felfedő bizonyítékokat az esküdtszék felé lehet terjeszteni.

9. SZAKASZ — Gyülekezési és petíciós jog. Az embereknek joguk van szabadon gyülekezni, hogy a közjó érdekében tanácskozzanak, követelésekkel álljanak képviselőikhez, vagy kérvényt nyújtsanak be.

10. SZAKASZ — Arányos képviselet a népesség szerint. A képviseletet népesség létszáma szerint kell megosztani.

11. SZAKASZ — Vagyon az adósság mentesítésére. Nevezett törvények elismerésével biztosítani kell az adós azon privilégiumát, amellyel kényelmesen élvezheti az életet, így egy észszerű mennyiséget vagyonából mentesíteni kell az adóbehajtás, lefoglalás vagy újraértékelés alól; és nem lehet az adósság terhe miatt börtönbüntetésre ítélni valakit, kivéve csalás, becsületsértés vagy rágalmazás vádjával.

12. SZAKASZ — Ex post facto törvény. Soha nem lehet olyan jogoktól való megfosztást kimondó törvényt, ex post facto törvényt vagy más törvényt elfogadni, amely a szerződéskötési kötelezettséget csorbítja.

13. SZAKASZ — A rabszolgaság és a kényszermunka tilalma. A rabszolgaság és a kényszermunka az egész állam területén tiltott, kivételt képeznek ez alól az ítéletben meghatározott büntetések.

14. SZAKASZ — Indokolatlan átkutatás és lefoglalás. Azon alkotmányos jog, amely immunitással szolgál az indokolatlan, törvényellenes kutatások és lefoglalások ellen, sérthetetlennek kell maradnia; és nem adható ki kutatási parancs, kivéve alapos gyanú indokával, esküvel vagy hivatalos nyilatkozattal alátámasztva azt, hangsúlyt fektetve az átkutatandó helyre vagy helyekre, az átvizsgálandó személyre vagy személyekre, valamint a lefoglalandó tárgyra vagy tárgyakra.

15. SZAKASZ — Hazaárulás. A hazaárulás abból áll, hogy egy entitás célzott támadást indít az állam emberei vagy kormánya ellen, és az elkövetők segítik az ellenséget a céljaik elérésében, történjen az bármilyen formában. Csak abban az esetben lehet elítélni valakit hazaárulás vádjával, ha nyilvánosan beismerő vallomást tesz a vádlott, vagy ha két tanúvallomás megegyezik.

16. SZAKASZ — Az emberek által fenntartott jogok. Ezen felsorolt jogok nem értelmezhetőek úgy, hogy csorbítsa vagy megtagadja más emberek által fenntartott ugyanezen jogokat.

17. SZAKASZ — A házasság elismerése. Az állam elismeri a házasságot, és házassági engedélyt ad ki nemre, hovatartózásra való tekintet nélkül. Vallási szervezeteknek joga van megtagadni a házasságkötést, ez ellen nem lehetséges a fellebbezés. A törvény értelmében minden jogilag érvényes házasságot egyformán kell kezelni.

18. SZAKASZ — Jogegyenlőség. A törvény szerinti jogegyenlőséget az állam nem tagadhatja meg vagy csorbíthatja el faj, bőrszín, hitvallás, nem, szexuális irányultság, nemi identitás, életkor, fogyatékosság, felmenői vagy nemzeti származás alapján.
 

Renato

Klaviatúra gyilkos
2019. 02. 15.
748
3 873
20
V4 karakter
jose espiga
LV karakter
alfredo venegas

II. CIKK: SZAVAZÁS ÉS VÁLASZTÁSOK


1. SZAKASZ — Választójog. Minden tizennyolcadik életévét betöltött amerikai állampolgár szavazhat. Minden olyan szavazat, amely az állami törvényeknek megfelelően lett leadva, számításba kell venni.

2. SZAKASZ — Szavazók joga. Minden olyan szavazó, aki jelen alkotmány szerint minősített elektor, és a törvény értelmében szavazásra bejegyzett, jogosult:
(a) Olyan szavazat leadására, amely:

  1. Olyan formátumban van írva, amely lehetővé teszi a nevezett jelöltek azonosítását; és
  2. Rögzíti a jelöltek szavazók követelményeit és preferenciáit a jelöltek kiválasztásánál.
(b) A szavazási eljárásokkal kapcsolatos kérdésekre választ kapni, és a szavazás folyamatának leírását kifüggeszteni a szavazóhelyiség területén egy jól látható helyre.
(c) Szavazni bármiféle megfélemlítő, kényszerítő vagy fenyegető tényező befolyása nélkül.
(d) Visszaszolgáltatni egy sérült szavazólapot, és egy újat kapni helyébe.
(e) Szükség esetén segítséget kérni a szavazáshoz.
(f) Egy mintapéldányt kapni a szavazólapról, amely pontos, informatív és azt határidőn belül kézbesítik a törvény előírásaival konzisztenciában.
(g) Panasszal élni a választásokkal és választási versenyekkel kapcsolatban, amelyeket tisztességesen, pontosan és hatékonyan kell kezelni a törvény előírásai szerint.

3. SZAKASZ — Elektorok előjoga általános választási napokon. Az általános választási napokon egyetlen elektort sem lehet polgári peres eljárásba fogni.

4. SZAKASZ — Szavazócédulával való szavazás. Minden népszavazás szavazócédulákkal történik, és minden olyan szavazás, amelyben a törvényhozó hatalmak szerepet kapnak „Viva-Voce”.

5. SZAKASZ — Választási folyamatok.
(a) A választásokat a San Andreas State Elections Office tartja fenn, amely felelős a választások indítványozásáért a megfelelő terminusokban, valamint információval szolgálni a választásokkal kapcsolatos útmutatásokkal, irányelvekkel és szabályzatokkal, valamint ezek biztosítása a folyamatok alatt. Ezeket az információkat nyilvánossá és könnyen hozzáférhetővé kell tenni.
(b) A San Andreas State Elections Office vizsgál felül bármilyen potenciális szabálysértést, és jogosult arra, hogy diszkvalifikálja azon jelölteket, akik megsértik a meghatározott szabályokat, irányelveket.
(c) A szavazások anonim zajlanak.
(d) Minden tanügyi, igazságügyi, megyei és városi hivatal politikai pártoktól mentes.
(e) A jelölteknek egy manifesztumot kell nyilvánosságra hozniuk, amiben megemlítik a terveiket, ötleteiket és céljaikat.
(f) A kampányok akkor végződnek, amikor az első szavazási forduló kezdődik; nem kerülhet sor további promócióra vagy hirdetésre a kampányokat illetően.
(g) A szavazóhelyiségeknek földrajzilag széles körben, a nyilvánosság számára hozzáférhetőnek és a szavazás során biztonságosnak kell lenniük.
(h) A megválasztott jelölt a választások után hivatali munkakörbe léphet, miután hivatali esküt tesz.
(i) Nem létezik olyan alkotmánymódosítás vagy törvényjavaslat, amely bármely személyt előírna vagy megnevezne bármilyen tisztség betöltésére, amely választásokat megkövetelő pozíció.
 

Renato

Klaviatúra gyilkos
2019. 02. 15.
748
3 873
20
V4 karakter
jose espiga
LV karakter
alfredo venegas

III. CIKK: MEGOSZLÁS A HATALMAK KÖZÖTT


1. SZAKASZ — Hatalmi ágak szétválasztása. San Andreas állam hatásköre három különálló hatalomra oszlik: törvényhozó, végrehajtó és bírói hatalom. Egyetlen hatáskörök egyikéhez tartozó hatalommal felruházott személyek sem gyakorolhatnak, tölthetnek be semmilyen, a többi hatalomhoz tartozó funkciót.
 

Renato

Klaviatúra gyilkos
2019. 02. 15.
748
3 873
20
V4 karakter
jose espiga
LV karakter
alfredo venegas

IV. CIKK: TÖRVÉNYHOZÓ HATALOM


1. SZAKASZ — Törvényhozó hatalom meghatározása. Minden jogalkotási és törvényhozói hatalom és joghatóság a törvényhozó hatalom ágazatára ruházandó: az állami törvényhozó testülete a felsőházból, a szenátusból és az alsóházból, az állami közgyűlésből kell álljon; ezen két törvényhozó testület összességét állami kongresszusnak nevezzük. Az állami szenátus 5 tagból kell álljon, akik a szenátorok. Az állami közgyűlés 7 tagból kell álljon. Az állami közgyűlés kötelezően meg kell szavazzon tisztviselőt a szóvivő pozícióra a testületből, melyhez egy szupertöbbség (⅔) szavazati arány szükséges; a titulus ellenére, a tisztviselő továbbra is a testület tagja marad.

2. SZAKASZ — Hivatali terminus törvényhozó tisztviselőknél. Az általános választásokon a megszavazott szenátoroknak és a közgyűlés embereinek a hivatali terminusa 6 hónapos időtartamra szólnak, azonban a hivatali terminus közben történt üresedéseket különleges választásokkal kell pótolni, konzisztenciában a X. cikk, 2. szakasz (b) paragrafusának előírásaival. A terminusok lejártával rendszeresen kell mandátumi választásokat szervezni, azonban a két törvényhozó testület tagjainak kötelesek a hivatali köreikben maradniuk, amíg a választópolgárok megválasztják az új jelölteket. A két törvényhozó testület tagjai elhagyhatják hivatali pozíciójukat, ha lemondanak, ha eltávolítják őket, vagy ha közjogi felelősségre vonják; ha ez megtörténik, akkor maga az állami közgyűlés lesz az ügy felett elnöklő testület.

3. SZAKASZ — Törvényhozó tisztviselők alkalmassága. Kizárólag San Andreas állampolgárai, akik állandó, bejegyzett lakcímmel rendelkeznek az állam területén, tölthetnek be hivatali pozíciót San Andreas kormányánál.

4. SZAKASZ — Kongresszusi ülések meghatározása.
(a) A törvényhozó testületek bármelyik kamarájának ülése csak akkor fordulhat elő, ha a nevezett kamarának fele (½) elérhető és az elérhető tagok háromnegyede megjelenik.
(b) Az ülésszak elnöke semmilyen körülmények között nem tekinthető a kvórum vagy az elérhetőségi feltételekhez.
(c) Az állami közgyűlés és a szenátus testületének tagjai határozatokat hozhatnak meg a szavazási szabályokat és eljárásokat illetően, a saját kamarájukra vonatkozólag.
(d) Az alkormányzó engedélyezett arra, hogy összehívjon egy szenátusi ülést. Az állami közgyűlés szóvívője engedélyezett arra, hogy összehívjon egy közgyűlést. Azon személyt, aki a törvényhozó testület valamely kamara elnöke egy ülés alatt, elnöklő tisztviselőnek nevezzük.

5. SZAKASZ — Javaslatok és kérvények megszavazásának az eljárása.
(a) Egy egyszerű többségnél az ülésező kamarának több, mint a fele szavazata, míg egy szupertöbbségnél a szavazatok kétharmada tekintendő érvényesnek és hatályosnak; azonban mindkét esetben az, aki nem szavaz, tartózkodik a szavazástól, vagy nincs jelen a szavazáson, úgy az nem számítható bele az adott javaslat elfogadásához szükséges küszöbértékéhez.
(b) Az „Igen” szavazatot úgy kell tekinteni, mint egy javaslat vagy indítvány mellett történő szavazást; a „Nem” szavazatot úgy kell tekinteni, mint egy javaslat vagy indítvány elleni szavazást.
(c) Amennyiben a törvényhozó testület szavazati kvórumának eredménye tizedes számjegy, úgy akkor azt a legközelebbi számértékre kell kerekíteni.
(d) Egy nevezett javaslatnak vagy kérvénynek a szóban forgó kamara egyik tagjának főtámogatója kell legyen az állami közgyűléstől vagy a szenátustól; ha azonban a törvényhozó testület bármely tagja lemond, vagy bármilyen más módon elveszti a pozícióját a testületből, és a pozíciója elvesztése előtt egy előterjesztett javaslat vagy kérvény főtámogatója volt, úgy a javaslat vagy kérvény továbbra is aktív és érvényben marad. A kormányzó nem jogosult eltávolítani bárkit is az állami közgyülésből vagy a szenátusból. Az alkormányzó nem jogosult eltávolítani bárkit is az állami közgyülésből vagy a szenátusból. A kormányzó nem indítványozhat egy javaslatot, kivéve akkor, ha azt az alkormányzó vagy az állami közgyűlés szóvivője engedélyezi.
(e) A törvényjavaslatokat, módosításokat és határozatokat a törvényhozó hatalom mindkét kamarája egy egyszerű többséggel el kell fogadja, mielőtt azt a kormányzó elé terjesztik, hogy az aláírja vagy vétózza. Az állami közgyűlés határozatai csak a közgyűlésre kell vonatkozzanak, és egy egyszerű többséggel el kell fogadja azt a közgyűlés kamarája, mielőtt az hatályba lépne. Az állami szenátus határozatai csak a szenátusra kell vonatkozzanak, és egy egyszerű többséggel el kell fogadja azt a szenátus kamarája, mielőtt az hatályba lépne. Az alkotmányra és a jognyilatkozatra vonatkozó módosításokat kizárólag a törvényhozó kamarák szupertöbbségének szavazatával történhet.
(f) A szenátus hajlandó kell legyen időt adni a kormányzónak a kinevezettjeinek meghallgatására, megértésére, és döntenek a jelölt személy megerősítése mellett vagy ellen egy egyszerű többség szavazattal
(g) A kormányzó, az alkormányzó és az állami közgyűlés szóvivője jogosult arra, hogy összehívja a közös-kongresszusi ülést a két testülettel, kizárólag olyan okból kifolyólag, amelyet valószínűnek tartanak, amely fokozott figyelmet igényel.

6. SZAKASZ — Alkormányzó jogköre.
(a) Az alkormányzót az állami szenátus elnökének kell tekinteni, és el kell ismerni a szenátusi kamara elnöklő tisztviselőjének.
(b) Az alkormányzó köteles a szenátus tanácsával kinevezni egy szenátort a elnöki pro tempore-nak; míg az állami közgyűlés szóvivője köteles a közgyűlés tanácsával egy képviselőt kinevezni a szónoki pro tempore-nak. Mind a közgyűlés szóvivője, mind az alkormányzó teljes joghatósággal rendelkezik arra, hogy megszüntesse az adott pro tempore munkakörét és hivatalát.
(c) A Lieutenant Governor nem tekinthető a szenátus tagjának, amennyiben választás útján került a hivatalba.

7. SZAKASZ — Elnöklő tisztviselő jogköre.
(a) Az elnöklő tisztviselő felhatalmazást kap arra, hogy eldöntse, hogy ki rendelkezik szóval, és ki beszélhet egy ülés alatt.
(b) Az elnöklő tisztviselő egy ülésezés alatt jogosult arra, hogy kijelölje a törvényhozó testület kamara egyik tagját, hogy ideiglenesen elnököljön az ülésen, és addig szolgáljon, amíg az eredeti elnöklő tisztviselő el nem távolítja a beosztásból.

8. SZAKASZ — Törvényhozó testület ülési szavazás rendszere.
(a) Terminológus:

  1. Többség = ½ + 1
  2. ⅔ = kétharmada a szenátus vagy a közgyűlés kamarájának
  3. Y = támogatás szükséges
  4. N = támogatás nem szükséges
(b) Kongresszusi procedúrák:
  1. Szó engedélyezése a vitára (Y + többség) - jogszabályok olvasásának kihagyása, és szó megnyitása a vitára
  2. Javaslatok benyújtása módosításokra, határozatokra, törvényjavaslatokra (Y + többség) - felfüggeszti a törvényjavaslat elbírálását, majd azonnal a meghozott döntések nyilvántartó jegyzékébe kerül
  3. Javaslat visszavonása a meghozott döntések nyilvántartó jegyzékéből (Y + többség) - a nevezett javaslatról folytatott vitát újra megnyitja
  4. Szavazásra való felszólítás (Y + ⅔) - berekeszti a vitát vagy a meghallgatást, és elkezdi az azonnali szavazást
  5. Szünidő elrendelése (Y + többség) - az időt meg kell határozni
  6. Módosítás kérvényezése (Y + ⅔) - egy javaslat azonnali módosítása a jegyzékben, majd újra felolvasása
  7. Előterjesztés a bírói felülvizsgálati bizottsághoz (Y + ⅔) - a törvényjavaslat előterjesztésre kerül a bírói felülvizsgálati bizottságnak, a javaslat felülvizsgálatára
  8. Berekesztés kérvényezése (Y + többség) - véget vet az ülésnek a következő alkalomig
  9. A vita időtartam korlátozása vagy kiterjesztése (Y + többség) - korlátozza vagy kiterjeszti a vita idejét; meg kell határozni az időt
  10. Személyes pont elérése (N) - személyes kérés felvetése
  11. Egy tisztázási pont felvetése (N) - egy tény kijelentése a javaslattal kapcsolatban
  12. Információszerzés kérvényezése (N) - egy kérdés felvetése a javaslattal kapcsolatban
  13. Eltávolítás kérvényezése (Y + ⅔) - egy illetékes eltávolítása az ülésről, kivéve az elnöklő tisztviselőt vagy a törvényhozó testület tagjait

9. SZAKASZ — A két törvényhozói testület működése. Mindkét törvényhozó testület kamarája megfelelő kereteken belül meghatározhatja saját működési szabályait. Az állami szenátus és az állami közgyűlés szupertöbbségi szavazatával fegyelmezetlen magatartást büntethet, és indokolt esetben eltávolíthatja a saját kamarájából a nevezett tagot. Egyik kamara sem tehet javaslatot eltávolításra az ellenkező kamarában lévő tagokkal szemben; az állami közgyűlés és a szenátus kizárólag a saját tagjaival szemben tehet javaslatot eltávolításra.

10. SZAKASZ — Megüresedett pozíciók. A szenátusban megüresedett pozíciókat az alkormányzó által tartott és felügyelt különleges választásokon kell megpályázni azokat, míg a közgyűlésben megüresedett pozíciókat a szóvivő által tartott különleges választásokon kell megpályázni; azonban ezek a különleges választások nem kötelezőek, kivéve, ha a tagok létszáma az adott kamarában kettő (2) alá esik.
 

Renato

Klaviatúra gyilkos
2019. 02. 15.
748
3 873
20
V4 karakter
jose espiga
LV karakter
alfredo venegas

V. CIKK: VÉGREHAJTÓ HATALOM


1. SZAKASZ — Végrehajtó hatalom meghatározása. San Andreas állam- és kormányfője San Andreas kormányzója. A kormányzó a végrehajtó hatalomhoz sorolandó, ugyancsak a végrehajtó hatalom és testületek vezetője. A kormányzó az alkormányzó terminusa mellett szolgál. A kormányzó és az alkormányzó hivatali terminusa 6 hónapos időtartamra szól. Egy személyt csak két alkalommal lehet megválasztani a kormányzó pozícióra.

2. SZAKASZ — Kormányzó jogköre és kötelezettségei.
(a) A kormányzó köteles gondoskodni arról, hogy a törvényeket hitelesen és pontosan végrehajtsák. A kormányzónak tagadhatatlan hozzáféréssel kell rendelkeznie a San Andreas végrehajtó hatalom alatt tárolt valamennyi információhoz, beleértve a végrehajtó hatalom alá tartozó összes titkosított információkat is. San Andreas végrehajtó hatalmának egyetlen szervezeti egysége, ügynöksége, hivatala vagy más szervezete sem korlátozhatja, sem akadályozhatja a kormányzót az információk, dokumentumok és más adatok megtekintésétől, legyen az titkosított vagy sem.
(b) A kormányzó forgalomba bocsáthat, visszavonhat és módosíthat végrehajtási megbízásokat és memorandumokat, amelyek törvényi hatállyal rendelkeznek. A törvényhozó hatalom testületei jogosultak arra, hogy érvénytelenítsék a végrehajtó rendeletet vagy a memorandumot vagy egy részét annak a két jelenlévő kamarának szupertöbbség szavazatával, észszerű érvelés mellett.
(c) A kormányzó köteles kinevezni egy új alkormányzót, ha az előző lemond, haláleset éri, vagy ha el kell távolítani a hivatalból. Az alkormányzó lesz a kormányzó, ha a korábbi kormányzót eltávolítják a hivatalból, ha haláleset éri, vagy ha lemond.
(d) A kormányzónak kötelezettsége, hogy ajánlásokat intézzen az állami kongresszus felé.
(e) A kormányzó jogosult arra, hogy alkalmazzon és eltávolítson a hivatalából, a kormányhivatalnokok kivételével, asszisztenseket, tanácsadókat és segédeket; a kormányzó jogosult arra, hogy meghatározza a hivatalában tevékenykedő személyzet munka- és jogkörét, valamint szabályait.
(f) A kormányzó jogosult a kabinet tisztviselőinek és bíróinak kinevezésére a szenátus egyszerű többségének egyetértésével. Bizonyos pozíciók betöltéséhez nem igényeltetik szenátusi hozzájárulás. A kormányzónak joga van elbocsátani bármely, a San Andreas végrehajtó testületének kabinet tisztviselőjét.

3. SZAKASZ — Kormányzó vétójoga. A kormányzónak, három nappal a javaslat előterjesztése után az állami kongresszustól, jóvá kell hagynia vagy elutasítania az említett javaslatot. Amennyiben a Governor jóváhagyja és aláírja a nevezett törvényjavaslatot, módosítást vagy rendeletet, úgy az hatályba lép és törvényessé válik; amennyiben a kormányzó elutasítja és nem írja alá a nevezett törvényjavaslatot, módosítást vagy rendeletet, úgy vétóznia kell; a kongresszus egy szupertöbbség szavazattal felülírhatja a vétót. A kormányzónak meg kell adni a részleges vétójogát is. A részleges vétójog arra szolgál, hogy a kormányzó érvénytelenítse és hatályon kívül helyezze az előterjesztett javaslatok egyes rendelkezéseit, anélkül, hogy a kongresszus vétózhatná. A részleges vétójog alkalmazása után, a javaslatokat vissza kell küldeni az adott kamarának, hogy módosítsa és fogalmazza át a javaslatot a kormányzó elképzeléséhez. Amennyiben a kormányzó az állami kongresszus javaslatának előterjesztését követő három napon belül nem írja alá vagy vétózza meg, akkor az említett javaslat automatikusan hatályba lép és törvényessé válik. A kormányzó jóváhagyása vagy elutasítása az alkotmányt és a jognyilatkozat módosítását nem befolyásolja annak hatályosságát: ezek azonnal hatályba lépnek közvetlen az állami kongresszustól.

4. SZAKASZ — Kegyelemjog. A kormányzónak hatalma van arra, hogy egy személyt felmentsen bizonyos vádpontok alól egy tárgyaláson, észszerű és valós indokokkal alátámasztva azt. A kormányzó által kiadott felmentés lehet: az érintett ítéletének enyhítése vagy megváltoztatása San Andreas összes bíróságán, vagy; a személy teljes felmentése az ítélet alól és a vádpontok ejtése San Andreas összes bíróságán. A kormányzó köteles nyilvánosságra hozni a kiadott felmentéseket. Amennyiben San Andreas Legfelsőbb Bírósága nem találja észszerűnek és valódinak a kormányzó által megszabott mentségi okot, úgy érvényteleníthetik a felmentést egy szupertöbbség szavazattal. A kegyelemjog hatalmát kizárólag a kormányzó viselheti.
 

Renato

Klaviatúra gyilkos
2019. 02. 15.
748
3 873
20
V4 karakter
jose espiga
LV karakter
alfredo venegas

VI. CIKK: BÍRÓI HATALOM


1. SZAKASZ — Bírói hatalom meghatározása.
(a) A bírói hatalom San Andreas Legfelsőbb Bíróságát, San Andreas fellebbviteli bíróságait és a kerületi bíróságokat kell tartalmazza. A Legfelsőbb Bíróságnak tartalmaznia kell a főbírót és hat ülnökét. További igazságszolgáltatási intézmények és bíróságok hozhatók létre az állami kongresszus által a törvényes előírások betartásával. A főbíró az igazságszolgáltatási hatalom vezetője, de nem rendelkezik kiterjedt joghatósággal a tagjai felett. Az „igazságszolgáltatás” és a „bírói hatalom” kifejezések San Andreas teljes bírói személyzetére utalnak.
(b) A kerületi bíróságok csak a kerületi joghatósággal rendelkező bíróságok ügyeiben járhatnak el. Fellebbezések esetén az igazságszolgáltatás másodfokú döntéshozói egysége San Andreas fellebbviteli bíróságai. A Legfelsőbb Bíróság bírái eljárhatnak az eddig említett bármilyen bírósági ügyekben.

2. SZAKASZ — Legfelsőbb Bíróság hatásköre.
(a) Az állam legmagasabb fokozatú bírósága San Andreas Legfelsőbb Bírósága. Nem szövetségi bíróság, így az állami alkotmány rendelkezései alapján és annak hatályán belül operál.
(b) San Andreas állam Legfelsőbb Bírósága egy főbíróból és hat ülnöki bíróból áll. Mindegyik tisztviselőt az állam kormányzója jelöli ki a megválasztásukra.
(c) A Legfelsőbb Bíróság érvényteleníthet egy szupertöbbségi egyetértéssel, minden olyan törvényjavaslatot, végrehajtási megbízást, törvényt, regulációt, korlátozást, előírást, direktívát és rendeletet, amely összeférhetetlen az alkotmánnyal vagy a jognyilatkozattal szemben. A szupertöbbséget a Legfelsőbb Bíróság szavazatainak kétharmada jelenti. Annak érdekében, hogy egy nevezett törvényjavaslatot, végrehajtási megbízást, törvényt, regulációt, korlátozást, előírást, direktívát vagy rendeletet érvénytelenítsenek, nyilvánosságra kell hozni az érvényes igazolást, beleértve az alkotmánynak és/vagy a jognyilatkozatnak azon pontos részét, amely ellentmondásban áll a nevezett javaslattal, törvénnyel, regulációval, korlátozással, előírással, direktívával vagy rendelettel. Ugyanakkor az alkotmány vagy a jognyilatkozat módosításait a Legfelsőbb Bíróság nem tudja befolyásolni. A Legfelsőbb Bíróság minden tagjának szavazatát ezekben az esetekben nyilvánosságra kell hozni.

3. SZAKASZ — Bírák kötelezettségei.
(a) San Andreas államában minden bíró kötelezettsége, hogy igazságos, pártatlan, elfogulatlan, befolyásoló tényezőktől független és tisztességes döntéseket hozzanak meg.
(b) A bírák felelősek az igazságos büntetések meghatározásáért és kiszabásáért; ahhoz, hogy a büntetések kiszabásra kerüljenek, a személy bűnösségét meg kell erősíteni a bíróság előtt.
(c) Egyetlen bíró sem akadályozhatja szándékosan vagy avatkozhat közbe egy másik ügyvezető bíró eljárási folyamatába
(d) Egy bíró nem elnökölhet és hozhat határozatot egy alárendelt bírósági ügyben, ahol ugyanazt az ügyet tárgyalná egy felsőfokú bíróságon.

4. SZAKASZ — Bírói végzések.
(a) A bírói végzések igazságszolgáltatási műveletek, cselekedetek végrehajtására szolgálnak. Az elfogatóparancs feljogosítja és megköveteli a bűnüldözési szervezeteket, hogy megfelelően letartóztassa az említett illetékeseke. A kutatási és lefoglalási parancs engedélyezi és előírja a bűnüldözési szervezetek számára, hogy felkutassa az említett illetékeseket és azok vagyonát, valamint lefoglaljon minden olyan vagyontárgyat és tulajdont, amely összeköttetésben áll nevezett illetékesek bűnösségének az igazolásával. Bármely bűnüldözési szervezet tisztviselője kérvényezhet bírói végzést; viszont, kizárólag San Andreas állam bírái, a Legfelsőbb Bíróságtól, az fellebbviteli bíróságoktól és a kerületi bíróságoktól bocsáthatnak forgalomba hasonló parancsot. A kérvény a bűnüldözési szervezettől nem szükséges ahhoz, hogy a bíró parancsot adjon ki. A bírói végzés kibocsátásához bizonyítékot kell szolgáltatni, amely bizonyítja, hogy a bűncselekményt kétségkívül elkövették vagy el fogják követni. Hasonló bírói végzés kibocsátása igazságtalan, jogtalan és tisztességtelen szándékokra nem engedélyezett. A kibocsátott parancsokat a Legfelsőbb Bíróság főbírója érvénytelenítheti észszerű és valós indokok mellett.
(b) Egy személynek joga van az ellene kiadott letartóztatási parancs alól fellebbezni. Az elfogatóparancsok alól fellebbezhetnek, amennyiben az igazságtalannak, eltúlzottnak, elfogultnak, feleslegesnek vagy csalárdnak minősül. Az elfogatóparancsokkal kapcsolatos benyújtott fellebbezések közvetlenül San Andreas fellebbviteli bíróságaihoz kerülnek.

5. SZAKASZ — Bírósági eljáráshoz való jog.
(a) Minden állampolgárnak joga van bírósági eljárást kérvényezni, viszont, bármely bíró elutasíthat egy olyan kérvényt egy ügy indítványozásához, amely nem konzisztens a bizonyítási teher elveivel.
(b) Bárki ellen indítványozható per. A kormányzati tisztviselők közjogi felelősségre vonhatók potenciálisan elkövetett bűncselekményekért, kihágásokért. Az állami kongresszus tagjai kötelesek cselekedni a vádemelésre, amennyiben érvényes bizonyítékok és érvek állnak fenn, hogy a bűncselekményt egy kormányzati tisztviselő elkövette vagy tervezi elkövetni. A kormánytisztviselőket felelősség alá lehet vonni, ha nem teljesítették megfelelően a hivatal által előírt kötelezettségeiket..

6. SZAKASZ — Állami bíróságok hatáskörei.
(a) Egy bíróság jogosult arra, hogy egy bírósági eljárás során bárkit beidézzen a szóban forgó tárgyalásra tanúskodni, bizonyítékokat beszolgáltatni, bármelyik fél részére. Az idézés a megnevezett személyt jogilag kötelezi a bírósági tárgyaláson való megjelenésre. Azok, akik a kibocsátott idézés ellenére nem jelennek meg, vádat emelhet fel a bíróság ellene.
(b) Az állami bíróságok felsőbbrendűek minden olyan bíróságnál, amelyeket az állami kormánynál alacsonyabb rendű ügynökségek, kormányzatok vagy önkormányzatok létesítettek.
(c) Az állami bíróságok felhatalmazást kapnak arra, hogy bíráskodjanak minden olyan ügyben, amely a nevezett kormánnyal vagy annak törvényeivel kapcsolatosak.
(d) Minden bírósági ügyben résztvevő pártnak és tanúnak meg kell esküdnie, hogy kizárólag az igazságot vallja és csakis az igazat. A bírósági eljárás alperesének jogában áll választani, hogy az ítélethozatalt a bírói testület vagy az esküdtszék végzi. Esküdtszék tárgyalása esetén a tagok esküt tesznek, hogy nem ismerik a bírósági ügyben résztvevő illetékeseket. Az esküdtszék legalább négy és maximum tizenkettő esküdtből kell álljon, az ügy felett elnöklő bíró döntése alapján. Az ügy felett elnöklő bíró kinevezheti az esküdtek közül a főesküdtet. Minden esküdtszék által hozott ítélet egyhangú egyetértéssel jön létre az esküdtek között; ha az esküdtszék nem tud egyhangú döntést hozni az ítéletről, minden estélyt követően, az ügyet szabálytalan bírói tárgyalásnak kell nyilvánítani, és újra kell tervezni. Az esküdtszék nem dönt az alperes büntetéséről, ha az alperest bűnösnek ítélik: csak az ügy felett elnöklő bíró dönthet a megfelelő mértékű büntetésről. Ha az esküdtszék egyhangú ítéletet állapít meg az alperes bűnösségéről, de a bíró megalapozottan kétségbe vonja azt, úgy az ügy felett elnöklő bíró érvénytelen tárgyalást nyilváníthat ki. Az ügyvezető bírói szék tárgyalása esetén, a bíró felelősséggel tartozik az ítélet megalapozott, kétség nélkül történő meghozataláért, valamint a megfelelő ítélet meghozalatáért, amennyiben az alperest bűnösnek találják.

7. SZAKASZ — Főbíró jogköre.
(a) A Legfelsőbb Bíróság főbírója javaslatokat intézhet az állami kormányzó felé, hogy ki legyen a bírói hatalom testületében, viszont a kormányzónak nem köteles a főbíró javaslatait végrehajtsa; kizárólag a kormányzó nevezhet ki bírójelöltet, és csak a szenátus képes azt megerősíteni. A megerősítést követően a bírák hivatalukban maradnak, amíg le nem mondanak, haláleset nem következik be, vagy el nem távolítják őket.

8. SZAKASZ — Bírósági rendeletek. Bírósági rendeletek kibocsátására jogosult minden állami bíróság bírói, legyen az kerületi, fellebbviteli, legfelsőbb vagy más joghatóságok által meghatározott bíróság. A bírósági rendelet olyan bíró által forgalomba bocsátott határozat, amely bizonyos cselekmények végrehajtását követeli nevezett egyénektől vagy entitásoktól, az állami megrendelések be nem tartásának vádpontja alatt.
 

Renato

Klaviatúra gyilkos
2019. 02. 15.
748
3 873
20
V4 karakter
jose espiga
LV karakter
alfredo venegas

VII. CIKK: KÖZJOGI FELELŐSSÉGRE VALÓ VONÁS


1. SZAKASZ — Törvényhozók közjogi felelősségre való vonása. A törvényhozók közjogi felelősségre való vonása az a folyamat, amellyel egy tisztviselőt el lehet távolítani a hivatalból, ha bűncselekmény elkövetése miatt elítélték. A törvényhozó testület megválasztott tisztviselői elítéléssel, leváltással és szankciókkal szembesülhetnek.

2. SZAKASZ — Végrehajtó tisztviselők közjogi felelősségre való vonása. A végrehajtó hivatal kabinetjének és alkabinetjének tagjai szankcióval és elítéléssel szembesülhetnek, ha bűncselekmény elkövetésével vádolják őket.

3. SZAKASZ — Bírák közjogi felelősségre való vonása. Jogerős közjogi felelősségre való vonást követően a bírák testülete szankciókkal és elítéléssel szembesülhet, a bűncselekmény igazolását követően.
 

Renato

Klaviatúra gyilkos
2019. 02. 15.
748
3 873
20
V4 karakter
jose espiga
LV karakter
alfredo venegas

VIII. CIKK: ÁLLAMI SZERVEZETEK


1. SZAKASZ — Állami szervezetek meghatározása.
(a) Minden állami szervezetnek teljes jogú autonómiával kell rendelkezzen a személyzetével, intézményeivel, berendezéseivel és tevékenységeivel szemben.
(b) Egyetlen állami szervezet és annak személyzete sem utasíthathat vissza, avatkozhat közbe, tiltakozhat vagy tagadhatja meg egy másik szervezet műveleteit vagy annak személyzetét, kivéve, ha a San Andreas egyik igazságszolgáltatási döntéshozó egysége feljogosítja erre.
(c) Az állami szervezeteknek kordában kell tartania a belsős felügyeleteket és a humán erőforrásaikkal kapcsolatos ügyeket, a panaszokat és a jelentések kezelését.
(d) Valamennyi állami szervezet felelős számos irányelvek, eljárások betartásáért és betartatásáért, működtetési területekért és egyéb tevékenységekért, amelyek a jogköreiknek ismertek.
(e) A jogkörökre és joghatóságokra vonatkozó szabályozások nem tartoznak közvetlenül az állami alkotmányba.

2. SZAKASZ — Állami szervezetek közötti viszonyok.
(a) Az állami szervezetek közötti vitákat az irányelvekkel, protokollokkal vagy egyéb műveletekkel kapcsolatosan a következőképpen kell kezelni:

  1. Kölcsönös megegyezéssel az állami szenátussal, egy bizottsággal vagy egy kijelölt döntőbíróval.
  2. A kormányzó döntése szerint.
  3. San Andreas fellebbviteli bíróságán keresztül, ha nincs más időszerű megoldás.
(b) Az állami szervezetek rendszeres és kollektív gyűléseket kell tartaniuk az alkormányzóval vagy a kormányzóval a problémák és célok megvitatása érdekében.
 

Renato

Klaviatúra gyilkos
2019. 02. 15.
748
3 873
20
V4 karakter
jose espiga
LV karakter
alfredo venegas

X. CIKK: EGYÉB RENDELKEZÉSEK


1. SZAKASZ — Őszinteségi eskü. „Én, _____, ünnepélyesen esküszöm (vagy megerősítem), hogy az igazat fogom mondani, csakis a teljes igazat, és semmi mást. Isten engem úgy segéljen."

2. SZAKASZ — Hivatali eskü.
(a) Minden újonnan megválasztott kongresszusi tagnak hivatali esküt kell tegyen, mielőtt engedélyeznék, hogy hivatalba lépjen, és nevezett törvényhozó testületen belül feladatokat teljesítsen. San Andreas állami közgyűlés és a szenátus meglévő tagjai nem kötelesek újra tenni a hivatali esküt, amennyiben újraválasztják őket. Az alkormányzó vezényli és gondoskodik az eskü letételéről a szenátorok esetében. Az állami közgyűlés szóvivője vezényli és gondoskodik az eskü letételéről a közgyűlési tagok esetében.
A hivatali eskü a törvényhozó testület tagjainak a következő: „Én, _____, ünnepélyesen esküszöm (vagy megerősítem), hogy támogatom és megvédem az Amerikai Egyesült Államok alkotmányát és kormányát, valamint a San Andreas állam alkotmányát és kormányát minden külföldi és belföldi ellenség ellen; hogy igaz hitet és hűséget fogadok bármely rendelete, határozata és törvénye iránt; hogy helyesen és hűségesen fogom végrehajtani a törvényhozói hivatásom minden feladatát. [Isten engem úgy segéljen!]” Az eskü utolsó sorát: “Isten engem úgy segéljen!”; teljes mértékben opcionálisnak kell tekinteni.
(b) Minden újonnan megválasztott végrehajtó hatalomhoz tartozó tisztviselő hivatali esküt kell tegyen, mielőtt engedélyeznék, hogy hivatalba lépjen, és végrehajtó feladatokat teljesítsen. Az állam Legfelsőbb Bíróságának főbírója vezényli és gondoskodik a kormányzó esküjének letételéről.
A hivatali eskü a kormányzónak a következő: „Én, _____, ünnepélyesen esküszöm (vagy megerősítem), hogy támogatom és megvédem az Amerikai Egyesült Államok alkotmányát és kormányát, valamint a San Andreas állam alkotmányát és kormányát minden külföldi és belföldi ellenség ellen; hogy igaz hitet és hűséget fogadok bármely rendelete, határozata és törvénye iránt; hogy helyesen és hűségesen fogom végrehajtani a kormányzói hivatal minden feladatát, amelybe hamarosan belépek. [Isten engem úgy segéljen!]”
(c) Minden újonnan megválasztott bírói hatalomhoz tartozó tisztviselő hivatali esküt kell tegyen, mielőtt engedélyeznék, hogy beléphessen hivatalába, és igazságszolgáltatási feladatokat teljesítsen. Az állam kormányzója jelöli ki a bíró-jelölteket, és a szenátus erősíti meg ezen jelöltségeket. Az eskü letételét az állam kormányzója vezényli és gondoskodik róla
A hivatali eskü a bíráknak a következő: „Én, _____, ünnepélyesen esküszöm (vagy megerősítem), hogy támogatom és megvédem az Amerikai Egyesült Államok alkotmányát és kormányát, valamint a San Andreas állam alkotmányát és kormányát minden külföldi és belföldi ellenség ellen; hogy igaz hitet és hűséget fogadok bármely rendelete, határozata és törvénye iránt; hogy helyesen és hűségesen fogom végrehajtani a bírói feladataim San Andreas igazságszolgáltatási rendszere szerint, amelybe hamarosan belépek. [Isten engem úgy segéljen!]” Az eskü utolsó sorát: “Isten engem úgy segéljen!”; teljes mértékben opcionálisnak kell tekinteni.
 

Renato

Klaviatúra gyilkos
2019. 02. 15.
748
3 873
20
V4 karakter
jose espiga
LV karakter
alfredo venegas

XI. CIKK: ALKOTMÁNYMÓDOSÍTÁSOK



Készült az Úr kétezer-huszonkettedik évének július hetedik napján
és az Amerikai Egyesült Államok függetlenségének kétszáznegyvenhatodik évében
a gyűlésen résztvevők egyhangú hozzájárulásával, amit aláírásukkal tanúsítanak:
@Renato @orion @dubi @Apoka @Luger @Predi @Kispek @stan


by @Luger & @Renato
 
Állapot
A témát lezárták. A bejegyzéshez nem tudsz hozzászólni.