Jogi Kisokos - Többsávos körforgalom használata

Boldi88

Barangoló
2023. 06. 20.
142
815
V4 karakter
Artyom Egorov
MTA1NTkwMA.png



JOGI KISOKOS

A többsávos körforgalmakban történő közlekedés rendjéről


Közlekedésünk során nincs nagy esély arra hogy körforgalommal találjuk szembe magunkat - már ha minden utat ugyanolyan mértékkel vennénk igénybe. Ez persze nem lehet reális. Az egykori San Fierro reptér előtt, most See Ring és San Fierro között, a város talán egyik legnagyobb forgalmát lebonyolító úthálózati részén találhatjuk magunkat abban a helyzetben hogy egy körforgalmon kell áthaladjunk. Nincs segítségünkre az sem hogy ennek kitáblázását a közút kezelője módszeresen elhanyagolta és a mai napig képtelen arra hogy alapvető feladatának eleget tegyen - inkább hagyja hogy a közlekedésbiztonság rovására menjen nemtörődömsége.
Ezen erős bevezető egyszerű oka az volt, hogy lássa mindenki: annak ellenére kezeli minden hatóság körforgalomnak azt a csomópontot hogy a jogszabályok értelmében nem az. Részletes okfejtést erről már csak a tematika hiánya és az indoklás terjedelme miatt sem helyeznénk el ide, de aki olvasott már ehhez kapcsolódó írást tőlünk az tudja mi az álláspontunk. Sokkal inkább az a kérdéskör számít most, hogy ha már az írott jogot felülbírálják a hatóságok, akkor mit tehet az egyszeri állampolgár annak érdekében hogy ne legyen emiatt is hatósági önkény áldozata.
Ehhez jóhiszeműen el kell fogadjuk hogy egy kör alakú csomópont ami nem körforgalom, most aképp legyen kezelve - mi ezt megtesszük.

Alapvetően a forgalomszervezés 3 típusú körforgalmat ismer, de ezek közül 2 már-már tudományos (turbó és spirál), valamint már csak azért sem éri meg velük foglalkozni mert teljesen máshogy folyik benne a forgalom mint az egyszerű típusúban, abban ami városunkban is jelen van. A fennmaradó a normál körforgalom, mely bár alapvetően egy sávos, nem a forgalmi sávok száma alapján tipizálják őket, ezért lehet ezt normálnak hívni.

Jelen jogi kisokost a több forgalmi sávból álló (normál) körforgalomból történő kihajtás és abban történő közlekedés rendjére kívánjuk kihegyezni - pontosan azért, mert egyetlen egy, és pontosan egy ilyen található városunkban.

Fontos szabály a SeeRing melletti körforgalommal kapcsolatban hogy az lakott területen helyezkedik el. Ez a jobbra tartás és a megengedett legnagyobb sebesség vonatkozásában bír érdemi tartalommal.
Lehet vitát tartani arról hogy miért tekintjük a semmi közepén lévő területet lakott területnek, ahol a legközelebbi épület egy 300 méterre lévő farm-rengeteg és a legközelebbi lakóépület meg 800 méterre fekszik, de amíg a jogszabályok ezt mondják addig így kell tekinteni.

Először egy olyan elvet kell ismertetnünk, amit még a közlekedésben dolgozó emberek nagyon nagy része sem ismer vagy ismert fel: a közút nem sok-sok önálló entitás keveréke. Nem önálló az egyirányú út, nem önálló a körforgalom, nem önálló az autópálya egyes pályatestje és nem önálló semmilyen másik egyirányú pályatest sem. Ezek mind ugyanazon elven működnek, a különbség mindösszesen annyi hogy máshogy néznek ki. Ez a más kinézet meg alkalmas arra hogy megzavarjon sokakat - sajnos. Gondoljuk csak végig: mivel lennének ezek különbözőek? Mindegyiken egy irányon halad a forgalom, mindegyiken szabályozott hogy honnan lehet hova kanyarodni és ki melyik irányba mehet tovább. Amelyikre érvényesül egy általános elv, az érvényesül a másikra is.
Ha megértjük azt hogy a See Ring melletti körforgalom teljes mértékben megfeleltethető egy bármilyen másik olyan útnak ami kettő sávból áll és ezen a kettő sávon egy irányban halad a forgalom, akkor megláthatjuk hogy teljesen alaptalan az emberekben élő azon felvetés hogy a körforgalom egy nagyonis speciális közúti entitás.
A körforgalom semmivel nem másabb mint egy egyirányú út, csak körbe-körbe megy és nem kilométeres hosszúságú.

Ha az előző bekezdést és főleg annak utolsó mondatát megértjük, akkor megfejtettük hogy milyen szabályok mentén tudunk közlekedni a többsávos körforgalomban. (A balra kanyarodást leszámítva) pontosan ugyanazok a szabályok mentén, amik mentén elmegyünk például a billiárd teremtől kórházig. Vagy a fegyverbolttól OMSZ központig. És hogy mik is ezek a szabályok? Egyszerűek:



HALADÁS:

- a KRESZ párhuzamos közlekedésre (36. §) vonatkozó szabályai között megtaláljuk hogy abban a körforgalomban amelyben párhuzamos közlekedés folyik ott a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesülnek (36. § (11));
- alapvetően a jobbra tartás csak korlátozottan érvényesül, személygépkocsival és motorkerékpárral a belső sávban is haladhatunk mindaddig amíg egy mögöttünk érkező, nálunk gyorsabb járművet fel nem tartunk (36. § (4));
- minden 3,5 tonnánál nehezebb gépkocsival (magyarul teherautóval) csak és kizárólag a külső sáv használható, természetesen az előzés esetét leszámítva. Előzés során tehát a teherautó is mehet a belső sávban, de amint azt befejezte ki kell menjen a külsőbe.
- az utánfutót (pótkocsit) húzó jármű nem esik a 3,5 tonnás megengedett legnagyobb össztömeg fölé, a belső sáv folyamatos használatára jogosult. (Lásd a frissítések között ennek magyarázatát.)
- nincs tiltás arra vonatkozóan hogy a forgalmi sávokat hányszor és melyik irányban változtathatjuk, amíg ez nem sérti a közlekedés rendjét és nem veszélyezteti más közlekedő életét vagy testi épségét, az utat vagy annak tartozékát, környezetét nem szennyezi és nem veszélyezteti, addig váltogathatjuk a sávokat mindenféle korlátozás nélkül;
- nincs tiltás arra vonatkozóan hogy meddig tartózkodhatunk a körforgalomban. Nincs olyan kötelezettség hogy legkésőbb az első kör végén el kell hagyni, amíg az előző mondatban leírtak nem állnak fent, ezt is tetszés szerint végezhetjük amíg akarjuk;
- nincs arra vonatkozó kötelezettség hogy aki nem az első kijáraton hagyja el a körforgalmat az be kell menjen a belső sávba. Ez már csak a korlátozott jobbra tartási kötelezettség miatt is kizárt elvárás lenne.



KÖRFORGALOM ELHAGYÁSA:

- a körforgalmat elhagyni csak és kizárólag a jobb szélső forgalmi sávból szabad (31. § (1) b)), tehát ha ki akarunk menni a körforgalomból akkor időben ki kell menni a külső sávba;
- a belső sávból kihajtani szabálytalan, mindig előbb a külső sávba kell átsorolni;
- nincs arra vonatkozó kötelezettség hogy aki a külső sávban halad az el kell hagyja a következő kijáraton a csomópontot, ez a korlátozott jobbra tartási kötelezettség miatt értelmetlen is lenne;
- a körforgalom elhagyását mindig indexeléssel kell jelezni (29.§ (2)), az abba történő csatlakozást azonban nem kötelező.




Tehát tökéletesen szabályos az összes alábbi példa:

- valaki behalad a körforgalomba, majd a külső sávban közlekedve kihajt a második kijáraton;
- valaki behajt a körforgalom belső sávjába, mikor a behajtástól nézve a másik oldalon van kimegy a külső sávba, folytatja útját és egy teljes kör végén hajt ki;
- valaki behajt a körforgalomba, megy pár kört, majd amikor megunta kihajt belőle.


Ezek azért teljesen szabályos dolgok mert semmilyen kiegészítő tartalmú egyéb jogszabálya nincs See City-nek, amely a KRESZ-től eltérő közlekedési rendet írna elő a körforgalomra. Ezek hiányában pedig a KRESZ 36. § alapján kell a SeeRing-i körforgalomban közlekedni, amely szabályok az itt leírtak alapján vonatkoznak.
Ha nagyon nagyon egyszerűsítve de még érthetően szeretnénk megfogalmazni:
Bal sáv haladás, jobb sáv haladás vagy kihajtás.

Ezzel szemben számos alkalommal találkozunk olyan esettel amikor a hatóságok arra a megállapításra jutnak hogy "aki az első kijáraton megy ki az külső sáv, mindenki más belső sáv." Ez jogszerűtlen, mert nem csak hogy nem azt állítja ami a KRESZ-ben van leírva, hanem az abban foglaltakkal ellentétes kötelezettséget feltételez. Az ilyen hatósági eljárások jogszerűtlenek, az ezek során kiálított helyszíni bírságok érvénytelenek, ezekkel szemben jogorvoslat nyújtható be.


Képzeljük csak el, ha lenne olyan előírás hogy aki a külső sávban halad az a következő lehetőségen el kell hagyja a körforgalmat, akkor teljes mértékben ellehetetlenülne a közlekedés azon a területen. Ugyanis ha valaki nem akar a belső sávban menni, vagy egyébként például egy Packer-rel van amivel muszáj a külső sávban menni, akkor az csak úgy tudna közlekedni a körforgalom környékén hogy behajt, megy az első kihajtóig, kihajt, elmegy az első megfordulási lehetőségig, megfordul, visszamegy a körforgalomig és kezdi elölről. Aztán egyszercsak eljut a kívánt kihajtóig, ha szerencséje van csak néhány percen belül.



Ha a fentiekhez kérdése vagy észrevétele van, támogatna minket, esetleg meghatalmazott ügyvédet fogadna, akkor keressen minket bizalommal a +38-76-213-5447 telefonszámon, vagy online üzenet formájában az alábbira kattintva: Elérhetőség.

A Jog Ligája csapata
A Jog Ligája Nonprofit Kft.Adószám: 58280495-1-81Nyt. szám: 744+38-76-213-5447
 
Utoljára szerkesztve:

Boldi88

Barangoló
2023. 06. 20.
142
815
V4 karakter
Artyom Egorov

FRISSÍTÉS​

2024.08.22.​



Az eredeti témában a "HALADÁS:" című résznél helytelenül állítottuk hogy az utánfutót (pótkocsit) vontató személygépkocsi attól függően esik a 3,5 tonnás megengedett legnagyobb össztömeg fölé vagy alá, hogy azon van-e valami vagy sem.
A valóság ezzel szemben az, hogy a megengedett legnagyobb össztömeg független attól hogy egy utánfutón van-e szállítmány vagy sem, hiszen a megengedett legnagyobb össztömeg nem egy változó érték, az a hatóság által megállapított legnagyobb terhelhetőségi felső határ. A járműszerelvény össztömege (és a pótkocsi saját tömege) változik annak függvényében hogy az utánfutó rakott-e vagy sem.

A helytelen állításunkért elnézést kérünk, a jogszabályi előírásokat rosszul ismertettük!
A bejegyzésben a vonatkozó részt javítottuk.



A KRESZ függelékei között fogalmakat találunk. Ezek közt meg kell ismerni a "gépjármű", "gépkocsi", "személygépkocsi", "tehergépkocsi" és "járműszerelvény" fogalmakat ahhoz, hogy állást tudjunk foglalni azügyben hogy egy járműszerelvény közlekedhet-e párhuzamos közlekedés szabályai között a belső (vagy középső) forgalmi sávban.
Központi kérdés ennek eldöntése ügyében, hogy a KRESZ tesz-e különbséget a "3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsi" és a "3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsiból és hozzákapcsolt 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó pótkocsiból álló járműszerelvény" között. Alapvetően a fogalmak fontos különbségeket jelentenek - hiszen ezért is használják őket -, azonban itt a rendszertani jogértelmezés alapján eljuthatunk arra a következtetésre hogy a jogalkotó nem véletlenül nem szabályozta külön a pótkocsis járműveket, hiszen erre elég a vonójármű tömegét alapul venni.
Ugyanakkor a fogalmak fontosak, nyelvtani jogértelmezés alapján a járműszerelvény más mint a gépkocsi, és mivel nem került külön kiemelésre így nem haladhat folyamatosan a belső forgalmi sávokban. (KRESZ 36. § (4))


((Nem szoktunk ilyet, és ezt szeretjük elkerülni, eddig sikerült is... de most muszáj OOC megjegyzést tegyünk ide.
IRL annyira komplex ez a szabályozás, hogy felesleges itt is betartatni vagy egyáltalán foglalkozni vele. Akkor lehetne megmondani hogy mikor esik egy járműszerelvény 3,5t (4.25t) fölé vagy alá ha ismerjük hogy milyen kategóriára vizsgáztatták a vonót és a futót is. Ha M1 a vonó és O1 a futó, akkor jó. Ha M1 a vonó és O2 a futó, már nem jó. De tekintve hogy a szerveren leginkább kis futók vannak és azokban is szalmát vagy állatkaját visznek, az nem lesz olyan nehéz - így mi azt mondanánk hogy legyen minden utánfutós egységesen 4.25t alattiként kezelve.
Meg hogy legyen mégjobban átlátható ez a komplexitás: ha valaki egy raptorral húz egy másik raptort amit visz fényezni, az nem lesz 4.25t alatt, tehát az már legalább O2-es futó, és lehet hogy egyébként N1 (teherautó) a vonó is - így fogalmilag teherautó lesz belőle, ami egy csomó más korlátozással is járna.

Ezt azért tartottuk fontosnak ide mert itt meg kell húzni a határt a szerver és a jogszabályok között. Ha mindenki aki visz utánfutót egységesen úgy lesz kezelve hogy 4.25t alatt van akkor abból nem lesz gond vagy akármilyen félreértés.))



Ha a fentiekhez kérdése vagy észrevétele van, támogatna minket, esetleg meghatalmazott ügyvédet fogadna, akkor keressen minket bizalommal a +38-76-213-5447 telefonszámon, vagy online üzenet formájában az alábbira kattintva: Elérhetőség.

A Jog Ligája csapata
A Jog Ligája Nonprofit Kft.Adószám: 58280495-1-81Nyt. szám: 744+38-76-213-5447
 
  • Szomorú
  • Vicces
Reactions: Milka és Néma