- 2023. 06. 20.
- 177
- 968
- V4 karakter
- Artyom Egorov
JOGI KISOKOS
A többsávos körforgalmakban történő közlekedés rendjéről
Közlekedésünk során nincs nagy esély arra hogy körforgalommal találjuk szembe magunkat - már ha minden utat ugyanolyan mértékkel vennénk igénybe. Ez persze nem lehet reális. Az egykori San Fierro reptér előtt, most See Ring és San Fierro között, a város talán egyik legnagyobb forgalmát lebonyolító úthálózati részén találhatjuk magunkat abban a helyzetben hogy egy körforgalmon kell áthaladjunk. Nincs segítségünkre az sem hogy ennek kitáblázását a közút kezelője akkurátusan elhanyagolta és a mai napig képtelen arra hogy alapvető feladatának eleget tegyen - inkább hagyja hogy a közlekedésbiztonság rovására menjen nemtörődömsége.
Ezen erős bevezető tényfejtésnek egyszerű oka az volt, hogy lássa mindenki: annak ellenére kezeli minden hatóság körforgalomnak azt a csomópontot, hogy a jogszabályok értelmében nem az. Részletes okfejtést erről már csak a tematika hiánya és a szöveg terjedelme miatt sem helyeznénk el ide, de a szemfülesek tudhatják hogy mit gondolunk erről. Sokkal inkább az a kérdéskör számít most, hogy ha már az írott jogot felülbírálják a hatóságok akkor mit tehet az egyszeri állampolgár annak érdekében hogy ne legyen emiatt is hatósági önkény áldozata.
Alapvetően a forgalomszervezés 3 típusú körforgalmat ismer, de ezek közül 2 már-már tudományos (turbó és spirál), valamint már csak azért sem éri meg velük foglalkozni mert teljesen máshogy folyik benne a forgalom mint az egyszerű típusúban, abban ami városunkban is jelen van.
Jelen jogi kisokost a több forgalmi sávból álló körforgalomból történő kihajtás és abban történő közlekedés rendjére kívánjuk kihegyezni - pontosan azért, mert egyetlen egy, és pontosan egy ilyen található városunkban.
Először egy olyan elvet kell ismertetnünk, amit még a közlekedésben dolgozó emberek nagyon nagy része sem ért meg: a közút nem sok-sok önálló entitás keveréke. Nem önálló az egyirányú út, nem önálló a körforgalom, nem önálló az autópálya egyes pályatestje és nem önálló semmilyen másik egyirányú pályatest sem. Ezek mind ugyanazon elven működnek, a különbség mindösszesen annyi hogy máshogy néznek ki. Ez a más kinézet meg alkalmas arra, hogy megzavarjon sokakat - sajnos. Épésszel gondolja végig mindenki: mivel lennének ezek különbözőek? Mindegyiken egy irányon halad a forgalom, mindegyiken szabályozott hogy honnan lehet hova kanyarodni és ki melyik irányba mehet. Amelyikre érvényesül egy általános elv, az érvényesül a másikon is - természetesen a speciális (pl. jobbratartás) elvek kivételek.
Ha megértjük azt, hogy a See Ring melletti körforgalom teljes mértékben megfeleltethető egy bármilyen másik olyan útnak ami kettő sávból áll és ezen a kettő sávon egy irányban halad a forgalom, akkor megláthatjuk hogy teljesen alaptalan az emberekben élő azon felvetés, hogy a körforgalom nagyonis speciális közúti entitás.
Ha az előző bekezdést és főleg annak utolsó mondatát megértjük, akkor megfejtettük hogy milyen szabályok mentén tudunk közlekedni a híres-hírhedt körforgalomban. Vagyis pontosan ugyan azok a szabályok mentén, amik mentén elmegyünk például a billiárd teremtől kórházig. Vagy a fegyverbolttól az OMSZ központig. És hogy mik is ezek a szabályok? Egyszerűek:
- Haladás: alapvetően jobbra tartás érvényesül, már csak a lakott területen kívüli minőség miatt is. Ha lakott területen belül helyezkedne el, akkor egészen addig amíg fel nem tartunk egy nálunk gyorsabbat, lehet a belső sávot is használni alapból. Ezzel együtt természetesen van lehetőség a belső sáv használatára is, például előzés vagy kikerülés érdekében.
- Letérés: pontosan úgy, mint - a fentiekben ismertetett elv mentén - egy bármilyen kétsávos út esetén: csak a jobb sávból lehet kihaladni a körforgalomból. Teljesen mindegy hogy a körforgalmat hol hagyjuk el, a lényeg csak az hogy azt a jobb sávból tehetjük meg. Nincs kivágás a belső sávból, mert nagyon balesetveszélyes.
Tehát tökéletesen szabályos az alábbi példa:
"Valaki behalad a körforgalomba, majd a külső sávban közlekedve kihajt a második kijáraton."
Ez pedig azért tökéletesen szabályos, mert semmilyen szabály nincs (és nem is lehet, mert értelmezhetetlen élethelyzetre próbálna meg jogszabályt alkotni vele a jogalkotó) arra, hogy aki a külső sávban halad az a következő lehetőségnél el kell hagyja a körforgalmat*. (Egyébként van ilyen, de az a turbó és a spirális körforgalom esete, csak ott tervezési és mérnöki eszközökkel oldják ezt meg: például kimegy az egész sáv, tehát fizikailag nem is lehet több kört megtenni). Sőt, csak hogy a hatóság sokkot kapjon: az is teljesen szabályos hogy valaki behajt a körforgalomba, majd a külső sávban haladva megy öt kört. Vagy tizet. Vagy bármennyit. Semmilyen kötelezettsége nincs arra, hogy a körforgalmat elhagyja. Semmilyen szabály nem köti atéren, hogy meddig tartózkodhat a körforgalomban. Ha szeretne bemegy, megy kettő kört, majd valamelyik kijáraton kijön. És egészen addig, amíg ezt a kijövetelt a külső sávból teszi meg indexelés mellett, addig minden egyes közlekedési szabálynak maradéktalanul megfelelt.
Képzeljük csak el, ha lenne olyan előírás hogy aki a külső sávban halad az a következő lehetőségen el kell hagyja a körforgalmat, akkor teljes mértékben ellehetetlenülne a közlekedés azon a területen. Ugyanis nincs lehetősége az embernek arra hogy a belső sávban haladjon (hiszen lakott területen kívüli úttest, ahol a jobbratartás alapból kötelező), így muszáj hogy a külső sávban menjen. De ha már ott megy akkor mindegy hogy hol akart kimenni, muszáj lesz a következő lehetőségen. Ott kimegy, megfordul az első lehetőségnél, majd visszamegy a körforgalomba és megint eljátsza ugyanezt. Aztán meg ismételgeti ezt egészen addig, amíg el nem éri a kívánt kijáratot. Igencsak abszurd és életszerűtlen ez a közlekedés, nem igaz 1251?
Ha a fentiekhez kérdése vagy észrevétele van, támogatna minket, esetleg meghatalmazott ügyvédet fogadna, akkor keressen minket bizalommal a +38-76-213-5447 telefonszámon, vagy online üzenet formájában az alábbira kattintva: Elérhetőség.
A Jog Ligája csapata
A Jog Ligája Nonprofit Kft. | Adószám: 58280495-1-81 | Nyt. szám: 744 | +38-76-213-5447 |