ELŐSZÓ Eredetileg a nálunk játszóknak írt guide, viszont publikusan is posztolásra kerül a közösségnek. Egy olyan roleplay stílust, és ezzel járó irányelveket mutatok be, amelyek hozzásegítenek, hogy társaiddal értékesebben és gördülékenyebben tudjátok kiélvezni a játékkal töltött időt. Mindenki annyit visz haza ebből, amit be tud és be akar fogadni. Nyilván végsősoron mindenki úgy játszik, ahogy az neki szórakoztató. Ezért arra kérek mindenkit, hogy annyit tartson meg a lent olvasottakból, amivel úgy érzi, hogy ehhez közelebb kerül. Kívánom, hogy alakítsátok ki a saját stílusotokat, és bátran használjátok ki a nyelv nyújtotta lehetőségeket. |
I. ALAPOK Mielőtt bármi egyébbe belekezdünk, a legfontosabb bármit is írsz szerepjáték keretein belül az, hogyan is fogalmazod meg a mondandódat. Ez a nyelv helyes használatával kezdődik, a mondat végi pontokkal, és a helyesen használt vesszőkkel. A helyesírás szexi, emellett óriásit dob a roleplayed szintjén. Pár pontba szedve mutatom meg a legfontosabb dolgokat ezzel kapcsolatban. 1. A mondatvégi írásjelek talán a legfontosabbak ebből a szekcióból. Eleinte talán igényelhet egy kis odafigyelést az újabb játékosoknak, viszont ha tudatosan koncentrálsz rá akkor rövid időn belül megszokássá válik. Ez esszenciális, nem várhatod el senkitől hogy komolyan vegye a roleplayed hogyha ilyen alap dolgokra nem figyelsz oda. Bármilyen komolyabb közösség nem is fogja, szóval érdemes odafigyelni erre. 2. Hogyha nem fér ki egy üzenetbe amit írni akarsz (a korlátozott karakterszám miatt), akkor két opciód van. Az első, hogy konzolban (F8) újraírod a szöveget, hiszen ott nincsen limit arra milyen hosszú üzenetet küldhetsz. A második, ha nem akarod ki törölni amit eddig írtál nem az, hogy a mondat közepén abbahagyod a sort, hiszen ez gyerekes és ronda. A helyes megoldás három pont használata az utolsó szó után, majd a következő sorban újabb három pont után folytatni a mondandódat. (MEGJ.: A második csak a beszédre vonatkozik. A /me és /do sorokat máshogy oldjuk meg, lentebb erről is szó lesz majd.) Példa: Bob Stoner mondja: A mai napon egy árvízálló tükörfúrógépet fogok bemutatni maguknak, amely... Bob Stoner mondja: ... a jövő hét végéig kedvezményes áron elérhető! 3. Számok, pénz. Rengeteg mód van a használatára, nincsen konkrét szabály arra hogyan írjuk le ezeket, viszont látszik tisztán hogy mi esztétikus és mi nem. Itt van pár példa mko-tól, hogyan érdemes kezelni ezeket. Példa 1: Ez 21011 dollár! Példa 2: Ez $21.011! Példa 3: Ez 21.011 dollár! Példa 4: Ez huszonegyezer-tizenegy dollár! 4. Pár dolog amire érdemes figyelni. Példa 1: Őrült vagy, blood.. Példa 2: Őrült vagy, blood... Példa 3: Vigyázz a-.. Példa 4: Vigyázz a— Van különbség az egyedüli kötőjelen és a nagykötőjel között (amit tudsz ábrázolni kettő kötőjellel (--) vagy Alt + 0151 (—) kombinációval). |
II. /ME ÉS /DO HELYES HASZNÁLATA Mindenekelőtt minden kétséget kizáróan le kell szögezni a pontos különbséget a két parancs használata közt, amely teljes mértékben meghatározza a használatukat a továbbiakban. A /me a karakterek nem látható cselekedeteit, a /do a nem látható történéseket, és a nem látható tényeket mutatja be a játéktérben. Létfontosságú a két parancs mély ismerete, sok játékosnak problémát okoz először, néha még hosszabb távon is. A /ME HASZNÁLATA A legfontosabb dolog talán az, hogy a cselekvést kifejező sort minél tömörebben, és érthetően fogalmazzuk meg. A legtöbb szituációban teljesen fölösleges például, hogy a karaktered jobb vagy bal kézzel végzi-e a cselekvést. Ha egy /me alatt több cselekvést is le akarsz írni, ügyelj arra, hogy ne írj három soros rpket, amivel elpörgeted mindenki chatjét. Az átlagos, vagy kezdő játékos igazából sokszor neki se kezd olvasni egy-egy ilyen monstrumot, vagy csak átfutja, hogy a lényeget megtudja belőle (arról nem is beszélve ha ilyen bindekkel spameli valaki a chatet). A különböző gondolatokat több módon is össze tudod kötni. Azt ajánlom, hogy kerüld a majd szót, mert nagyon hamar repetitívvé és unalmassá válik. Alább mutatok néhány példát helyes, és helytelen sorokra. *** Bob Stoner körbenéz az utcában, majd előhúz egy doboz Marlboro cigarettát inge zsebéből, majd kivesz egy szálat jobb kezével. *** Bob Stoner bal kezével kiveszi a gyújtót nadrágzsebéből, majd rárobbant a cigire. ***Bob Stoner körbenéz az utcában. Bob előveszi Marlboro cigarettáját, rágyújt egy szálra. A /DO HASZNÁLATA A do paranccsal az a probléma, hogy a legtöbb játékos félreértelmezi, és sokszor fölöslegesen használja, olyan szituációkban, ahova egyáltalán nem illik bele. Ezt a parancsot lehet arra használni, hogy hangulatteremtő körülményeket írjunk le, vagy arra, hogy másképp nem látható információkat tudassunk a többi játékossal. A /do sosem a karakteredről szól, hanem az ő körülményeiről, helyzetéről. Fontos, hogy soha ne írjunk le olyan dolgot /do-ba, ami egyértelmű, vagy már egy korábbi /me-ben meg lett említve. *** Bob Stoner kiállítja az ÁFÁ-s számlát, majd átnyújtja az úrnak. * ÁFÁ-s számla kiállítva. ((Bob Stoner)) *** Bob Stoner lecsavarja az üveg kupakját. * Kupak letekerve. ((Bob Stoner)) * Bob alkarjába hatolt egy töltény, súlyosan vérzik. ((Bob Stoner)) * A jármű kesztyűtartójában egy Korth PRS .45 ACP típusú maroklőfegyver van. ((Bob Stoner)) |
III. OBJEKTÍV, SZUBJEKTÍV FOGALMAZÁS Hogyha tudjuk a parancsokat használni, nézzük meg hogyan lehet életet és színt vinni a sorainkba, és ezáltal a szerepjátékunkba. Ez a karakterépítés mellett az a sajátosság, amely különbséget tesz az átlagos és a kiemelkedő játékosok között. SZUBJEKTIVITÁS A SZEREPJÁTÉKBAN Sok játékosnál látni, hogy soriak közt többletjelentés van, néha (rosszabb esetben) OOC szándékkal. Nem mindegy például, hogy valakivel lekezelsz, vagy kezet rázol, vagy hogy az ellenséges banda tagjait rohanod le, vagy majmokat. Sokan azt ajánlják, hogy a karaktered személyiségéhez, kilétéhez illeszd a soraidat (pl. egy komoly természetű orvos karakterrel játszó játékos nem használ szlenget /me-ben sem, vagy ha a karaktered butább gondolkodású, és ezt akarod éreztetni egy-két élesebb szóval, az is sok színt vihet a dologba). Ezt nevezzük szubjektív szerepjátéknak. OBJEKTIVITÁS A SZEREPJÁTÉKBAN Mi az LVMPD tagjaitól ennek a fentiek ellentétét, objektív szerepjátékot követelünk meg. Ez annyit tesz, hogy a játékosaink érzelmi töltet nélküli, tisztelettudó stílusban megfogalmazott, profi sorokat írnak, a félreértések elkerülése végett. Számunkra ez kifejezetten fontos a szerver szigorú minősítésre és szidásra vonatkozó szabályai miatt, amelyek Las Venturas szerveren fokozottan a rendvédelmi tagok ellen vannak finomítva. Ez egy egyszerű módja, hogy elkerüljük, hogy valaki személyes sértésnek vegye a karaktereink szemszögéből írt sorokat. Ennyivel is kevesebb magyarázkodásra van szükség az érzékeny játékosokkal, és a fölösleges adminügyekkel szemben. |
IV. MÁS NYELVBŐL ÁTVETT KIFEJEZÉSEK HASZNÁLATA Magyar szerveren játszunk, ergo magyarul szerepjátékozunk - lehet hallani sokszor az érvet. A valóság viszont az, hogy a külföldi emberek, akiknek a testébe bújunk nem a magyar nyelv bő és értékes szókincséből táplálkoznak mindennapjaikban. Ahhoz, hogy teljesen átéljük és reálisan visszaadjunk egy-két szerepet, szükséges lehet más nyelvekből átvett kifejezéseket, szólásokat használni. A legékesebb példája a banda RP-t képviselők között látható, akiknek a magyar közösségben vitatott roleplay stílusát egyesek már 'hunglishnek' becézik. A lényeg a külföldi szavakkal az, hogy találóan és ízlésesen használjuk őket. Sok kifejezést le lehet fordítani esztétikusan. Ehhez is példákat mutatok. Bob Stoner mondja: Nigga, kibaszott spicy ez a dirtysprite, namsayin? Bob Stoner mondja: Nigga, kibaszott durva ez a cucc, érted? Bob Stoner mondja: Strapped up vagy, ese? Bob Stoner mondja: Fel vagy szerelkezve, ese? Bob Stoner mondja: Fucking gelato. Bob Stoner mondja: Kibaszott gelato. Bob Stoner mondja: I'on give a fuck, dead homies. Bob Stoner mondja: Nem adok egy faszt sem, dead homies. |
V. NÉHÁNY GONDOLAT A szerver lényege a szórakozás és az önkifejezés. Mindenkinek meg van adva a lehetőség, hogy megtalálja a saját stílusát és közegét, ahol jól érezheti és kiteljesítheti magát a közösségben. Bár egyes trendek jöhetnek és mehetnek a szerepjáték terén, minden két dologhoz vezethető vissza: a realitás és az esztétika. Szerintem a legjobb hozzáállás minden roleplayhez kacspolódó dolgot ezen két szűrőn át nézni. Így rögtön világosabb képet kaphatunk arról, hogy ki és mi milyen szinten van valójában a szerepjáték terén, és arról is, hogy kinek érdemes a szavára adni a közösségen belül. Örülök hogy elolvastad a topicot. Köszönöm a pozitív visszajelzéseket a közösség részéről. Akinek kérdése, vagy hozzászólása akadna valamivel kapcsolatban, a privát üzeneteim nyitottak előtte. Ezúton is szeretnék sok sikert, és jó szórakozást kívánni minden jelenlegi és leendő játékosnak. ? |
Utoljára szerkesztve: