Az RSZSZ és a hatalomkoncentráció: See City veszélyben?

Kökény

Aktív fórumozó
Támogató
2020. 12. 29.
251
576
23
Budapest
V4 karakter
🇺🇸Fallon Underwood🇺🇸
LV karakter
🇲🇽Kreso Kamarena🇲🇽
V2 karakter
Ferran Gaviria
c221acbedab11fa3dfddba866a018eb8.png

Sérti-e az alkotmányt az RSZSZ tevékenysége?
By Névtelen Felhasználó | 2024.11.02.

Bevezetés

See City, 2024. november 2. – A demokratikus intézmények működésének hiánya és az egyre nagyobb hatalmi koncentráció az RSZSZ, azaz a Rendvédelmi Szervezetek Szövetsége kezében komoly aggodalomra adhat okot. Míg a város lakói megszokták, hogy a rendvédelmi szervezetek feladata a közbiztonság védelme, jelen helyzetben az RSZSZ ennél sokkal többet gyakorol: kizárólagos irányítása alatt tartja a város döntéshozatali folyamatainak szinte minden részét.

A demokratikus intézmények lebénulása

Jelenleg a kormányzás és az igazságszolgáltatás teljesen az RSZSZ irányítása alatt működik, míg az olyan demokratikus intézmények, mint az országgyűlés, az alkotmánybíróság és a köztársasági elnöki hivatal inaktívak, és választások évek óta nem történtek. A 2021-es törvény értelmében az RSZSZ vezetése és a rendvédelmi szervek igazgatása teljesen koncentrált a Vezérkari Igazgató és az általa kinevezett személyek kezében. Ennek következtében az állampolgároknak gyakorlatilag megszűnt a lehetőségük arra, hogy demokratikusan befolyásolják See City irányítását vagy ellenőrizzék az RSZSZ intézkedéseit.

Miért veszélyes a hatalomkoncentráció?

Az RSZSZ zárt döntéshozatala, a titkosított ülések, a bizalmatlansági és hadbírósági eljárások egyoldalú kezdeményezésének lehetősége mind komoly kérdéseket vetnek fel. Az ilyen hatalomkoncentráció ellentmond a jogállamiság elvének, amely a hatalmi ágak elválasztását és egymás ellenőrzését írja elő. Egy demokratikus társadalomban a hatalomnak kiegyensúlyozottan kell megoszlania, hogy megelőzzük a visszaéléseket, és garantáljuk az állampolgári jogok védelmét.

Az RSZSZ jelenlegi működése lehetőséget ad arra, hogy bármelyik tisztviselője bizalmatlansági eljárást vagy hadbírósági eljárást indítson, gyakorlatilag felügyelet nélkül. Az ülések államtitoknak minősülnek, ami kizárja az állampolgári és civil kontroll lehetőségét, és megnehezíti a nyilvánosság általi átláthatóságot.

Mi a megoldás?

A helyzet megoldásához első lépésként szükség lenne a választások azonnali visszaállítására, hogy a város lakói újra szavazhassanak képviselőikre és visszanyerjék a beleszólás jogát az állami döntésekbe. Ennek érdekében elengedhetetlen egy alkotmányvédelmi hivatal felállítása vagy megerősítése, amely képes lenne ellenőrizni és megfékezni az RSZSZ hatáskörének esetleges túllépéseit.

Az RSZSZ jogköreit újra kellene gondolni: a rendvédelmi szervezetnek a közbiztonság fenntartására és a törvények betartatására kellene összpontosítania, és nem szabadna a törvényhozó és igazságszolgáltatási szerepköröket is ellátnia. Az átláthatóság növelése érdekében szükséges lenne, hogy az RSZSZ ülései nyilvánosak legyenek, és csak kivételes esetekben – például nemzetbiztonsági okokból – tarthassanak zárt ülést.

A demokrácia újraélesztéséért

See City jövője és polgárainak szabadsága attól függ, hogy sikerül-e visszaállítani a hatalmi ágak kiegyensúlyozottságát. Ehhez elengedhetetlen, hogy az RSZSZ vezetését törvényes keretek között korlátozzák, és a város demokratikus intézményei újra működésbe lépjenek. Az állampolgári jogok és a demokrácia védelme közös felelősségünk, és csak együttműködéssel tudjuk elérni, hogy See City valóban mindenki városa legyen – egy olyan hely, ahol a törvények az állampolgárokat védik, nem pedig ellenük irányulnak.



ept-open-law-book-with-a-wooden-judges-gavel-in-a-courtroom-or-law-enforcement-office-free-photo.jpg